עריכה לשונית - כללי כתיבה

לפני שתיגשו למלאכת הכתיבה ולעריכה הלשונית עליכם לחשוב על רעיונות יצירתיים לכתיבת ספר. הנושא יכול להיות קרוב אליכם אישית או קשור לתחום התמחותכם ועיסוקכם או נושא שהייתם מעוניינים לחקור על אודותיו וללמוד עליו עוד. חשוב שתעלו רעיונות רבים ככל האפשר, משום שרק לאחר חשיבה רבה יצוץ בראשכם נושא שלא חשבתם עליו כלל. את הפעולה הזו רצוי לבצע מספר פעמים שיעזרו לכם לבחור את הנושא שעליו תרצו לכתוב.

אסביר...

יש רעיונות רבים שעליהם ניתן לכתוב, למשל: רעיונות ראשוניים שאותם אין לנו בעיה לשלוף מראשנו. אולם יש רעיונות אחרים שנמצאים עמוק בתאים שלנו, וכדי שנצליח לגרות אותם ולשלוף אותם עלינו להתאמן ולתרגל סוג חשיבה זה. תהליך זה יימשך מספר שבועות, ובכל פעם כיתבו כמה שיותר רעיונות. תנסו להתרכז ולהתמקד בחדר שקט, אל תתנו לאיש להפריע לכם.

אני יודע שרבים רוצים לכתוב מהר – תשוקתם לכתיבה גוברת על הכול. אך רצוי להמתין מספר שבועות ולתרגל. יש נושאים הקרובים לעולמכם האישי, נושאים שאתם מתעניינים בהם במיוחד, אך מהר מאוד אתם עלולים להתייאש מלכתוב עליהם מה שיביא לכך שתפסיקו לכתוב. לכן רצוי לכתוב על רעיון או נושא חדש שלא חשבתם עליו מלכתחילה - נושא שעשוי לעניין אתכם ולאתגר אתכם.

לפיכך המסקנה - להתאמן ולתרגל.

בחלוף מספר שבועות ולאחר שהעלתם על הכתב נושאים רבים לכתיבת ספר, זה הזמן למפות אותם. קודם כול תתחילו למחוק את הנושאים האטרקטיביים פחות - ייתכן שתביטו על הנושאים שכתבתם, ורובם יהיו בלתי רלוונטיים לעולמכם האישי. לאחר פעולה זו תסמנו בעיגול את הנושאים לכתיבה שעדיין אתם מתלבטים לגביהם.

כיצד תחליטו?

קודם כול אל תמהרו להחליט. נושא שכדאי לכתוב עליו היום, לא יהיה אטרקטיבי מחר. אתם עשויים לשנות את דעתכם מדי יום ביומו. אתם תגלו מהר מאוד שאתם מצויים בסערה רגשית ולא יודעים במה לבחור. לפיכך הזמן הוא הגורם החשוב ביותר. תמתינו עד שדעתם תנוח על אחד הנושאים, עד שתהיו שלמים עמו. בינתיים תגלשו באתרי האינטרנט, תבקרו בספריות הציבוריות ותדלו מידע ממקורות אחרים כדי לקרוא על הנושאים העומדים כעת לבחירתכם.

נוסף על כך, רצוי להתעניין אם נכתב דבר מה על הנושא, אם יצא לאור ספר בנושא ואם יש עליו מספיק מקורות מידע. אולם הדבר החשוב ביותר הוא אם הנושא מעניין אתכם, מאתגר אתכם, מעורר אתכם.

וגם אם אין די חומר על הנושא - זה הזמן לחדש. אחר כך תעברו לשלה הבא - ללמוד כללים של עריכה לשונית.

זהו, לאחר התלבטויות רבות בחרתם את נושא הספר, וכעת אתם ניגשים למלאכת הכתיבה. אך לפני שתתחילו במלאכה, עליכם ללמוד כמה כללי ניסוח, חוקי פיסוק ועוד כדי שתהיו מודעים לכתיבתכם וכדי שהיא תהיה קולחת ובהירה ככל האפשר. עליכם ללמוד, בין השאר, על סדר המילים במשפט, על סגנון המשפט, על מילים נרדפות, על ענייני הגהה, על אותיות היחס ומילות יחס, על הגייה נכונה, על עבר, הווה ועתיד בשפה העברית ועוד. מובן שאלו רק חלק מהנושאים שעליכם לקרוא ולהעמיק בהם ולטפל גם בעריכה לשונית.

בדרך כלל המחברים חושבים מהר, כותבים מהר ושולפים מראשם רעיונות למכביר. במצב זה הכתיבה אינה מאורגנת, אינה מנוסחת היטב, והספר או העבודה האקדמאית בלתי קריאים ומשובשים.

כאן מתחילות הצרות...

רבים אינם מודעים לכתיבה המסורבלת שלהם. הם שולחים את כתב-היד להוצאות הספרים ששולחות את כתב-היד חזרה אל השולח במקרה הטוב, ואל הפח במקרה הטוב פחות וחבל! לכן לפני שתתחילו לכתוב את הספר, תקראו כללי עריכה לשונית, תשתתפו בסדנאות כתיבה (מומלץ), ואולי תהיו בשלים יותר לכתוב. נכון, לא תוכלו להיות עורכים לשוניים מקצועיים או סופרים מיומנים ביום אחד, אך מצב הטקסט יהיה טוב הרבה יותר מכפי שהוא כעת.

לאחר שלמדתם כללים של עריכה לשונית תתחילו לכתוב בדייקנות - אל תמהרו. רבים כותבים וכותבים כמה שיותר עמודים, והכול בשבועות אחדים. הם רוצים לסיים מהר את כתיבת הספר ולשלוח אותו כבר אל הוצאות הספרים.

זו טעות!

לא יקרה דבר, אם בכל יום תכתבו עמוד אחד או שניים. כדי לכתוב ספר צריך סבלנות. תהליך הכתיבה יכול להימשך חודשים רבים ולעתים שנים. יש סופרים הכותבים את ספרם שנים רבות. זמן רב חולף עד שהם שלמים עם מה שכתבו. בינתיים תרעננו את זכרונכם בנוגע לכללי עריכה לשונית, תקפידו על ניסוח המשפטים, על התפתחות העלילה, על צביון הדמויות. כשתסיימו הניחו בצד את דפי הכתיבה או סִגרו את הקובץ במחשב, ורק כעבור שבוע תקראו שוב את מה שכתבתם – ותמחקו, תשנו ותקראו מחדש. פעולות אלו יגבשו את העלילה ויהפכו אותה למאורגנת יותר.

מתי ללמוד כללים של עריכה לשונית? מתי לכתוב? כל אחד והזמן הפנוי שלו. אני יודע שלרבים אין זמן. במציאות החיים המטורפת שלנו, אנשים שוהים במקומות עבודתם זמן רב מדיי, מטפלים בילדים, עושים קניות וסידורים ועוד – וזמן לכתיבה הם אינם מוצאים. למרות זאת כל אחד יכול למצוא זמן לכך, ועובדה שמדפי הספרים בחנויות עמוסים לעייפה מספרים שראו אור רק לאחרונה. כלומר, אם נרצה, יהיה לנו זמן לכתוב. מה גם שתמיד אפשר לוותר על תכנית ריאליטי או על שוטטות סרק ברחובות העיר.

עם זאת פעמים רבות אין חשק לכתוב. נמאס. כבר כתבתם חמישה עמודים ואין לכם כוח לכתוב עוד. מה תעשו?

שבו על הכיסא בחדר מול המחשב או מול הדפים הפרוסים לפניכם ותירגעו. נסו להתרכז ולהיכנס לאט לאט אל תוך עולם הכתיבה. קחו ליד ספר – קראו בו. פעולה זו תגרה אתכם לכתוב בעצמכם. תקראו ברפרוף את מה שכתבתם עד כה - זה ידרבן אתכם להמשיך לכתוב. אם יצאתם לחופשה של שבוע (למשל, בחו"ל), או הפסקתם לכתוב זמן מה, יהיה לכם קשה לחזור לכתוב. אך תהיו סבלניים – תזמנו מוזה – הסבלנות בדרך כלל משתלמת.

בשעה טובה החלטתם לסיים את כתיבת הספר, אך עוד לא סיימתם ממש. כעת הניחו בצד את כתב-היד ותשובו אליו רק בעוד מספר חודשים.

למה?

אם תעברו שוב ושוב על הטקסט שכתבתם ובהנחה שלמדתם משהו על עריכה לשונית תקינה, עיניכם לא ישימו לב לעניינים רבים שעליהם כתבתם ושאולי אינם מתאימים לעלילה, דורשים שדרוג ופיתוח ועוד. לכן רצוי לעשות הפסקה, ורק אחר-כך לחדש את הקריאה. בינתיים תמסרו את כתב-היד לקרובים שלכם כדי שיחוו את דעתם. לעתים הם יעלו רעיונות יצירתיים שלא חשבתם עליהם ושיכולים לתרום לעלילת הספר. מובן שרק אתם תחליטו איזה רעיון ליישם ואיזה לא. בינתיים תבדקו אם נכתב חומר חדש על נושא הספר, חומר שיכול להוסיף לעלילה. לכן יותר מהכול חשוב שתהיו מעודכנים.

בתום ההפסקה תחזרו אל כתב היד ותתחילו לשדרגו. כמו בשלב רביעי, גם כאן אל תמהרו לתקן, להוסיף ולרוץ הלאה. תקראו כל משפט בעיון, תחליטו אם הוא רלוונטי לרצף העלילה, אם הוא מוסיף לעלילה ואם צריך למחוק אותו ולכתוב משפט במקומו - הרי זה חלק מתפקידו של עורך לשוני.

קראו אות-אות ומילה-מילה. תחליטו אם הן רלוונטיות לעלילה, אם הן מוסיפות לתוכן, אם הן אינן מיותרות. אל תתעצלו. אם זה הכרחי, תמחקו אפילו עמוד שלם שלדעתכם מחבל בעלילה, עמוד שאינכם מרוצים מתוכנו. לעתים קשה לוותר על מה שכתבתם, אך במקרה זה אין בררה.

תהליך זה יכול לקחת זמן מה, ולכן תהיו סבלניים. אל תשלפו, אל תוותרו. אמנם סיימתם לכתוב את העלילה ואתם כבר משתוקקים לשלוח את הספר להוצאות הספרים, אך רצוי מעט להמתין, להתמקד, להתרכז ולחשוב. המהירות – לרעתכם. גם אם תמתינו עוד שלושה חודשים, לא יקרה דבר.

לאחר ששוב עברתם על הספר, זו העת לפנות לאיש מקצוע שיחווה עליו את דעתו ויתקן את הדרוש. בכל זאת אינכם מתיימרים להיות מומחים לניסוח ולתקינות לשונית, ולכן רצוי שעורך לשוני יקרא את הטקסט, יתרום לו מניסיונו, יכתוב הערות תוכן שיתרמו לטקסט ועוד. הדיאלוג שיתקיים ביניכם ובין העורך הלשוני עשוי לעורר רעיונות חדשים ולהביא לידי מחיקה והוספה של משפטים חדשים.

מכאן חשוב לפנות לעורך לשוני שיבצע עריכה לשונית, שיחיה את העלילה, ישכתב משפטים הדורשים זאת ויהפוך את הטקסט לקולח ולמעניין יותר. העורך הלשוני יבדוק את סדר המילים במשפט, את סגנון הספר, אם הזמנים בעלילה אחידים, אם הפיסוק נעשה על-פי הכללים המקובלים, אם אין רווחים מיותרים בין מילים, אם אין שגיאות לשון, אם אין שגיאות כתיב, אם נעשה שימוש נכון באותיות היחס, במילות יחס ובמילות קישור, אם אין חזרה על מילים, אם אין סרבול לשוני ועוד.

אם מדובר בעבודה אקדמית העניין פשוט יותר - את העבודה האקדמית יש להגיש לוועדה לשם קבלת ציון. את הספר, לעומת זאת, יש לשלוח להוצאות ספרים רלוונטיות המתמחות בנושא הספר. לפיכך עליכם לברר היטב היכן לשלוח את כתב-היד. גשו לחנות הספרים, תעיינו בספרים חדשים ואל תשכחו להביא עט ודף נייר כדי לרשום את כתובות הוצאות הספרים שבחרתם. אחר-כך צרו קשר עם הוצאות הספרים, תאמרו כי כתבתם ספר בנושא זה או אחר ותשאלו אם נושא הספר מתאים להן. אם כן, שלחו אליהן את כתב-היד ותצרפו מכתב שבו תכתבו את תמצית העלילה, מה ייחודו של הספר ומדוע כדאי להוציאו לאור. מובן שרצוי לציין גם פרטים ביוגרפיים שלכם כדי שלהוצאות הספרים יהיו כמה שיותר פרטים עליכם.

זמן מה אתם ממתינים לתשובה בעניין הספר. ייתכן שתקבלו תשובה שלילית ממספר הוצאות ספרים, ולכן שריינו לכם הוצאות ספרים נוספות ותמתינו עד לקבלת כל התשובות.

אם כתב-היד יתקבל, תוזמנו למשרדי ההוצאה כדי לדון בתנאי החוזה. וגם אם עשיתם את הכול, או כמעט את הכול כדי שכתב-היד יתקבל והוא לא, יש חלופות.

 

עריכה לשונית / הגהה עורך לשוניסופר צללים

 
כל הזכויות שמורות לניר שגב – הדובדבן

Created by Tarrlink, Powered by Joomla!