צריך לדעת עריכה לשונית?

קטע נוסף מתוך ספר שיראה אור, על צעדיה של המרצה מן האקדמיה:

אני חייבת לשפר את הציון שלי במבחן הבגרות בלשון. דבר לא יעזור. איני מרוצה מן הציון שלי ואני חייבת לעשות הכול כדי להצליח. ואכן, יום אחד ישבנו אמי ואני, זו לצד זו, במכונית הישנה בעליות בדרך לירושלים הבירה כדי להיבחן במבחן המיוחד בלשון. וההכנה לבחינה הייתה קשה ומדוקדקת: תורת המספר, הפועל, תורת ההגה ותצורת השם, כללי ניסוח, הבנה והבעה ועוד. ואני, כפי שכבר ציינתי קודם לכן, לא אהבתי את המקצוע הזה, וזו בלשון המעטה. וכעת יש לי הזדמנות לשפר את הציון שלי.
אני מתגוררת בחיפה ואמי ואני היינו צריכות להשכים קום, בשעה חמש לפנות בוקר, כדי להגיע בשמונה בדיוק להתחלת הבחינה. ואני רק בת עשרים ושתיים יושבת בחדר הממוזג ומקבלת החלטות גורליות על שאלה זו או אחרת ומנסה בדייקנות למצוא את המילה המתאימה שתתאים למשפט המאוחה הזה. 
מסביבי נבחנים נוספים שבוהים בתקרה, בלוח ואיפה לא, וכנראה מתקשים להבין את הנקרא. הבנת הנקרא היא אחת הבעיות הגדולות של תלמידי ישראל ואולי הכישלון הגדול ביותר של מערכת החינוך. ואני, כתוצר של מערכת החינוך, מנסה להתגבר על איכות ההוראה של המורים ועל חוסר מזלי לקבל ציונים גבוהים במבחנים בלשון ובהבעה ולהוכיח לכולם שאני יכולה, שעשיתי זאת.
ובאמת במבחן אני חשה כי אני יודעת את החומר – אז לא ידעתי כללים של עריכה לשונית ולא של הגהה, אך נראה שאת צעדיי הראשונים התחלתי בדיוק אז, בחדר הבחינה באחד מבתי הספר בירושלים. לאחר שעתיים של חשיבה ופתרון השאלות הגשתי את המבחן לבוחן ויצאתי מן הכיתה. לא ידעתי אם הצלחתי או לא, אף פעם לא היו לי תחושות נכונות בנוגע לבחינות שעשיתי. ניגשתי אל אמי, אימצתי אותה אל לבי ותחושת עונג שטפה את גופי הרועד מהתרגשות של אחריי. לא ביקרנו בעיר ירושלים אלא עשינו את דרכנו חזרה מיד לעיר חיפה. מחשבותיי נדדו לתוצאות הבחינה.
ואכן, כעבור חודש הגיעה לתיבת הדואר שלנו מכתב ממשרד החינוך ובו הציון במבחן הבגרות בלשון – תשעים ושש. לא פחות. לא האמנתי למראה עיני, זרחתי מאושר והראיתי את המכתב לאמי שהדביקה נשיקה חמה על לחיי. מכאן ואיך התחלתי בצעדיי הראשונים בדרכי החדשה בחיים.

 

עריכה לשונית / סופר צללים

 

 
כל הזכויות שמורות לניר שגב – הדובדבן

Created by Tarrlink, Powered by Joomla!