פיתוח המיומנויות בהבנת הנקרא ובניסוח

"אני חושבת שהגיע הזמן להתמקד במטרה ברורה מאוד: לפתח את יכולות תלמידי בית הספר בעניינים הנוגעים להבנת הנקרא של טקסטים באשר הם. הטקסטים יכולים להיות טקסטים תנ"כיים, ספרותיים ואפילו אקדמיים. יש לחשוף את התלמידים לכמה שיותר סגנונות כתיבה ולאפשר להם להתמודד גם לבד עם עניינים אלו. אין ספק, שהתמקדות בעניין זה עשויה לחולל שינוי מהותי בהישגים של התלמידים בנושאים הקשורים ללשון, להבעה בכתב ועוד", כך אומרת ירדנה, מרצה מן האקדמיה על המצב השורר כיום במערכת החינוך הישראלית.
וכך היא כותבת ביומנה:
הרי ברור לכול כי טקסטים רבים שנכתבים כיום דורשים עריכה לשונית מהותית ובוודאי שהגהה. הרי הגהה חשובה גם בעיתונות הכתובה, גם בכתבי עת מדעיים, גם בפרסומים ממשלתיים ואפילו בערוצי הרדיו והטלוויזיה. חשוב ביותר להקפיד על עברית תקינה ולהימנע ככל הניתן מטעויות לשון המשבשות את השפה העברית. הצורך בעריכה לשונית ובהגהה מאוד גבוה משום שבלעדיהם הטקסט יהיה בלתי מובן. אולם אם ישכילו התלמידים לפתח את מיומנויותיהם בענייני השפה, אין ספק שרמת כתיבתם תעלה לאין שיעור. אני זוכרת את עצמי כתלמידה כמה התקשיתי לנסח משפט, ותראו לאן הגעתי כיום. כל אחד יכול לחולל שינוי אם רק ירצה בכך. יתרה מזו, אני חושבת שמי שזקוק כיום לעריכה לשונית ולהגהה של טקסטים שכתב, יעשה טוב אם יפנה לעורך לשוני ובאמצעותו ישכיל ללמוד כמה כללים של עריכה לשונית, שעשויים לעזור לו בהמשך חייו. אני רואה חשיבות עצומה בכך שאנשים רבים ילמדו כללים של עריכה לשונית – אלו פשוט ישנו את חייהם. אתם יודעים איך מביטים עליי בהערצה עמיתי באקדמיה? והאמת, התחלתי לעזור לחלק מהם לתקן טעויות לשון. לא ייאמן. אני שכשלתי מבחינתי בבחינות הבגרות בבית הספר במקצועות הלשון וההבעה, נותנת שירותים של עריכה לשונית. 
אם כן, המסר העיקרי שלי למקבלי ההחלטות במערכת החינוך: להתמקד בשפה העברית ובשיפור יכולות ההבנה והכתיבה של התלמידים. אינכם יודעים עד כמה סוגיה זו חשובה ביותר לעתידה של מדינת ישראל. אך השינוי יתחיל בפיתוח מיומנויותיהם של המורים. השתלמויות, סדנאות ועוד הן חובה עבור המורה הישראלי, שחייב לשפר את ידיעותיו בשפה העברית.

 

עריכה לשונית/הגהה

 
כל הזכויות שמורות לניר שגב – הדובדבן

Created by Tarrlink, Powered by Joomla!