עריכה לשונית של סיפורי חיים

רבים כבר יודעים עד כמה חשוב למסור לעורך לשוני טקסט בעברית או באנגלית כדי לשפר, לתקן, לסגנן ולהפוך אותו לרהוט יותר ולתקין יותר מבחינה לשונית ודקדוקית. לכאורה, חלק מקהל הכותבים, קרי סטודנטים, מרצים, מחברים, עיתונאים ועוד, מוותרים על עריכה לשונית מטעמי חיסכון, ולכן הטקסט שהם מעוניינים לפרסם, משובש, לא ברור דיו, ורבים אינם מבינים את כוונת המשורר.
אילו טקסטים מתאימים לעריכה לשונית? והתשובה כל דבר. טקסט עיוני, טקסט אקדמי, רומן, כתב יד שנועד לילדים ואפילו סיפורי חיים. הז'אנר האחרון הוא הטרנד החדש בקרב רבים מן הישראלים שמעוניינים היום יותר מתמיד לתעד את פועלם ולספר את סיפור חייהם למען הדורות הבאים. ולראיה, רבים רוכשים את שירותיהם של בעלי מקצוע המתמחים בכתיבה של סיפורי חיים, ביוגרפיות וספרי זיכרונות, המקיימים ראיונות עם מזמין השירות, מתעדים, אוספים חומרים שונים, מתמללים, כותבים ולמעשה מפיקים ספר שלם עד המוצר המוגמר.
האם צריך לעשות עריכה לשונית לטקסט שנכתב עבור לקוח שהזמין שירות של הפקת סיפורי חיים? בוודאי. בדומה לכל טקסט אחר, טקסט שלא יעבור עריכה לשונית ויהיה רווי בשגיאות לשון, יביא לידי כך שהמוצר המוגמר, קרי הספר, יהיה לא מכובד, לא איכותי ולא רציני. גם אם סיפור החיים נועד למשפחה הקרובה בלבד, רצוי לעשות עריכה לשונית כדי שהספר יהיה מקצועי ויוגש למזמין השירות על פי כל הכללים. כפי שמזמין השירות מעוניין שהספר יופק בכריכה קשה או רכה ולא כמו עבודה סמינריונית של סטודנט, חשוב שהטקסט יעבור עריכה לשונית אצל עורך לשוני מקצועי שיתקן את הדרוש, ימחק את המילים שאינן רלוונטיות וישתמש במילים חלופיות בהתאם לצורך.
בדרך כלל מזמין השירות של כתיבת ביוגרפיה או הפקת סיפורי חיים צריך לוודא כי לאחר שהספר ייכתב, ישלח סופר הצללים את הטקסט לעורך לשוני שיעשה את עבודתו. ידוע שיש נותני שירותים שמנסים לחסוך על גבו של מזמין השירות ואינם שוכרים את שירותיו של עורך לשוני איכותי, וחבל. במצב זה תהיה הפקת סיפור החיים או כתיבת ביוגרפיה חובבנית ולא מקצועית.
הפקת סיפורי חיים או כתיבת ביוגרפיה אפוא היא הדבר הבא בשוק הספרים הישראלי, מה גם שרבים מעוניינים שספרם יהיה על מדפי הספרים בחנויות המובחרות. אולם כדי שהספר יהיה מתאים להפצה מסחרית, צריך הספר לעבור שדרוגים שונים והתאמות ייחודיות כדי שיהיה נגיש לקהל הקוראים הרחב וכדי שיוכל להתחרות על נפשו ועל תודעתו של הצרכן הישראלי.
יש להדגיש כי רבים מעוניינים להפיק ספר אישי שיעסוק במפעל חייהם שהקימו בזיעת אפם או בתפקידם הציבורי שאליו הם הגיעו בכוחות עצמם ז'אנר שנקרא כתיבת ביוגרפיה. כך שיש אופציות רבות לכתיבת ספרים אישיים, מאתגרים ומיוחדים שעשויים לתרום רבות לחברה הישראלית בכלל ולמשפחתו של מזמין השירות בפרט.

 

 
כל הזכויות שמורות לניר שגב – הדובדבן

Created by Tarrlink, Powered by Joomla!